Beleef het verschil met Ilya Uitvaartzorg

Ilya Uitvaartzorg probeert uniek te zijn binnen de uitvaartzorg. Door te kiezen voor een zeer persoonlijke benadering en risico’s te nemen wil de van oorsprong Arnhemse uitvaartonderneming nabestaanden positief verrassen.

Ilya is gestart in 2011 door Reinier Gort en zijn echtgenote Gerda Gort – Veuger. Het was een langgekoesterde wens van Reinier om ooit eens ondernemer te worden in de uitvaartbranche. “Ik heb er twintig jaar op zitten broeden. Maar ik durfde niet en wilde mijn kinderen zien opgroeien. Ik kwam uit de schoonmaakbranche, heb de sleutels daar neergegooid en ben na twintig jaar toch voor mezelf begonnen.”

De Arnhemmer werkte ook lang in de ouderenzorg. Nog voordat de ouderenzorg uitgekleed werd en er minder uren beschikbaar waren voor de hulpbehoevende ouderen. Hij waardeerde het contact met de ouderen. “Ik had nog echt de tijd om met ze te praten. We voerden diepe en fijne gesprekken. Zij zaten vol verhalen, onder andere over de oorlog. Dat raakte me; het waren geen oppervlakkige gesprekken, het ging veel dieper.”

 

Prikkelen

Deze waardevolle gesprekken vormden de voedingsbodem voor zijn wens om ooit uitvaartverzorger te worden. Reinier vindt het fascinerend hoe iemand zijn leven heeft geleid. “Waarom doen mensen iets, hoe is iets tot stand gekomen? Welke rugzakken hebben ze in het leven?” In gesprekken met nabestaanden, maar ook met personen wiens overlijden nadert, proberen Reinier of één van de andere medewerkers van Ilya tot de kern te komen.
Dat gaat ver. Ilya durf vragen te stellen die misschien niet voor de hand liggen. Te prikkelen ook, met alles respect voor de overledene. “Wij willen de persoon echt leren kennen. Die persoonlijke tint is bij ons essentieel. We willen cruciale elementen in iemands leven naar boven halen. Als je iemands leven goed kent, kan je de uitvaart daar op afstemmen en bepaalde zaken zeggen omdat je de overledene echt denkt te kennen.”
Zo werd Reinier eens uitgenodigd door een man om de uitvaart te bespreken van zijn echtgenote die in een hospice aan haar laatste levensfase bezig was. Hij vermeed de standaardvragen als ‘hoe lang waren jullie getrouwd’, maar wilde direct de diepte in. Op zijn vraag ‘hoe ervaart u dat u zo lang hebt gevochten voor uw echtgenote’, volgde een emotioneel gesprek over de mooie kanten, maar juist ook over de minder fraaie momenten in hun huwelijk. Ilya gebruikt niet per se elementen uit zulke gesprekken in de rouwplechtigheid, maar kent de overledene wel beter en is zo in staat om een plechtigheid aan te bieden die naadloos aansluit bij zijn of haar levensloop.

 

Onderdeel van de familie

Ilya wil rond de uitvaart van een dierbare (op gepaste afstand) onderdeel zijn van de familie. Dat betekent dat de uitvaartverzorgers informeel gekleed gaan als ze nabestaanden bezoeken. Of als de familie zich verzamelt in het appartement van hun overleden vader dat de koffie met iets lekker al klaar staat. Ook als alles achter de rug is, blijft het contact; Ilya belt nabestaanden soms nog en sturen een kaartje rond Kerst.
Reinier beseft dat het verdriet van de familie om het verlies van een dierbare niet zijn verdriet is. “Het draait ook totaal niet om ons, maar om hen.” Maar hij laat wel degelijk de emotie bij zichzelf toe. Zeker als de familie hem gedurende de uitvaartperiode dichtbij laat komen, zoals een Surinaamse familie ooit deed. Elke dag at hij mee. Als tijdens de plechtigheid mooie woorden voorbijkomen en zelfs de dominee het niet droog houdt, krijgt ook hij natte ogen. “Ik ben ook maar eens mens. Je kan dit werk ook niet doen als je een kouwe kikker bent en emotieloos. Dan ben je puur bezig met geld verdienen.”

Ilya Uitvaartzorg doet meer, zonder extra kosten. Zo haalde Reinier een grote rots omdat een nabestaanden zei ‘dat pa zo van de zee hield en onze rots in de branding was’. Tijdens de plechtigheid mochten de kleinkinderen hun naam op de rots zetten. De uitvaartverzorger reed na de plechtigheid naar het strand en legde de rots bij de andere stenen. Voor een overleden Vitesse-fan kocht hij een sjaaltje voor bij de kist.
Granieten steen

Soms weten nabestaanden niet hoe de ze de uitvaart willen. Ilya vult het dan voor hen in. Dat vormt een risico. “Ja, maar dat durven we te nemen. Wij denken door de diepe gesprekken dat goed aan te voelen. En we doen echt geen gekke dingen hoor.” De familie van de overledene ontvangt ook gratis een granieten steen voor bij het graf. Het is een overbrugging voordat enkele maanden later het echte grafmonument geplaatst wordt en is een mooi alternatief voor het onpersoonlijke houten paaltje. Op de granieten steen kan een gedenkplaatje komen of een foto (let op: moet wel een foto zijn met voldoende pixels).

Vrijwel alles heeft Ilya in eigen beheer. De uitvaartonderneming heeft een eigen dominee, organist, sprekers, catering, kistendepot en ontvangstruimtes. Alleen de auto wordt extern ingehuurd. Ilya belooft binnen anderhalf uur een auto. “Het voordeel dat we veel in eigen beheer hebben is dat de familie minder geld kwijt is en we weten welke kwaliteit we in huis hebben.” Ilya heeft zelfs zijn eigen zangduo : Reinier en Wendy van der Hoek (‘zij kan vreselijk goed zingen’).

De Arnhemse uitvaartonderneming heeft inmiddels enkele franchiseondernemingen. Reinier en Gerda ondersteunen de uitvaartverzorgers met advies als ze daar om vragen. “Het is mooi om hun enthousiasme te zien.” Reinier geniet als hij het verschil mag maken. “Het geeft zoveel voldoening als nabestaanden na de plechtigheid tegen met zeggen dat het precies was zoals pa of ma was.”

Waarom kunnen wij dit allemaal dan wel doen?
Wij besteden niets uit en hebben alle producten en ervaren deskundigen in eigen beheer. Zo kunnen we de kosten voor u laag houden. Kijk op deze site onder uitvaartpakketten of vraag een persoonlijke begroting aan bij ons.

Bel ons nu voor vrijblijvende afspraak om elkaar te leren kennen Tel: 085-0653272